Τι αλλάζει στη φορολογία των Ι.Χ.

Τα πάνω κάτω αναμένεται να φέρουν για ακόμη μία φορά οι αλλαγές στο σύστημα φορολόγησης των αυτοκινήτων.

Το Υπουργείο Οικονομικών προχωρεί σε σημαντικές τροποποιήσεις με στόχο τη δικαιότερη φορολόγηση που θα βασίζεται στις πραγματικές αξίες και όχι στον κυβισμό των οχημάτων -ένα σύστημα ιδιαίτερα απαρχαιωμένο και άδικο, όπως το έχουν χαρακτηρίσει επανειλημμένα άνθρωποι του κλάδου. Όπως επισημαίνεται σε ανακοίνωση του υπουργείου, «οι αλλαγές στοχεύουν στον γενικότερο εξορθολογισμό του τομέα της αυτοκίνησης».

1. Κατάργηση του κριτήριου του κυβισμού των οχημάτων ως βάση της φορολόγησής τους. Αντί γι’ αυτό προτείνεται υπολογισμός της φορολογίας στη βάση της λιανικής τιμής (προ φόρων), με προοδευτική αναπροσαρμογή των συντελεστών του τέλους ταξινόμησης.

2. Καταβολή ΦΠΑ, έλεγχος στοιχείων και υπαγωγή στις διατάξεις της σχετικής φορολογίας των μεταχειρισμένων αυτοκινήτων τα οποία προέρχονται από χώρες του εξωτερικού.

3. Θέσπιση αντικινήτρων στην κυκλοφορία παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων (π.χ. για οχήματα άνω της 20ετίας) με ένα «τέλος περιβάλλοντος».

4. Αντικατάσταση του συστήματος απόσυρσης από ένα δικαιότερο σύστημα φορολόγησης το οποίο θα επιδοτεί τα οχήματα χαμηλής τιμής αγοράς.

5. Ανάλογη προσαρμογή των τεκμηρίων διαβίωσης σχετικά με τα αυτοκίνητα.

6. Αλλαγή του τρόπου ελέγχου ανασφάλιστων και χωρίς έλεγχο από ΚΤΕΟ οχημάτων (π.χ. με ηλεκτρονική διασταύρωση των στοιχείων τους).

«Στο πλαίσιο αυτό, το Υπουργείο Οικονομικών προγραμματίζει συναντήσεις με τους φορείς του χώρου της αυτοκίνησης προκειμένου και αυτοί να συνεισφέρουν με τις δικές τους προτάσεις στη διαμόρφωση του καλύτερου δυνατού αποτελέσματος» σημειώνεται στην ανακοίνωση.

Πάγιο αίτημα η κατάργηση του κυβισμού ως κριτηρίου φορολόγησης

Αξίζει να τονιστεί πως τέτοια μέτρα έχουν συζητηθεί και προταθεί αρκετές φορές παλαιότερα από τον ΣΕΑΑ (Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου) προς τα αρμόδια υπουργεία και, όπως φαίνεται, πλέον απομένει συγκεκριμένος χρόνος για να πάρουν οι εν λόγω προτάσεις σάρκα και οστά.

Ερώτημα παραμένει, ωστόσο, το χρονικό διάστημα που θα χρειαστεί για να περάσει η συγκεκριμένη νομοθεσία, καθώς ήδη η αγορά έχει «κάτσει», έπειτα και από τα όσα συζητιούνται με τις αλλαγές στον ΦΠΑ.

Ήδη, στελέχη στον τομέα της αυτοκίνησης κάνουν λόγο για ένα σύγχρονο μέτρο (σ.σ.: κατάργηση του κριτηρίου κυβισμού) που έπρεπε να ισχύει εδώ και πάρα πολλά χρόνια.