Πεζός : Ο πιο αδύναμος κρίκος

Η Ελλάδα βρίσκεται στην πιο δυσάρεστη θέση σε απώλειες πεζών στην Ευρώπη (5 φορές περισσότερους από τη Γερμανία και Αγλλία/1 εκ. πληθυσμού).

Οι απώλειες πεζών είναι ένας ευαίσθητος δείκτης ποιότητας της τροχαίας κίνησης σε μια χώρα και, κατ΄επέκταση, και της ποιότητας μιας κοινωνίας.

Τα βασικά προβλήματα στην κυκλοφορία πεζών

  • Δεν λαμβάνονται σοβαρά υπόψη από αρμόδιους φορείς (Υπουργεία-Αστυνομία)
  • Δεν λαμβάνονται σχεδόν καθόλου υπόψη από τους οδηγούς
  • Ακόμα και ο ίδιος ο πεζός δεν υπολογίζει τον εαυτό του
  • Οι πεζοί, στην Ελλάδα, δεν έχουν μέτρα σύγκρισης (τι συμβαίνει σε άλλες χώρες)
  • Όταν πεζός διασχίζει δρόμο, ο οδηγός πρέπει να μειώσει ταχύτητα και να κορνάρει διακριτικά. Δεν πατά γκάζι για να αναγκάσει τον πεζό να τρέξει!
  • Δίπλα από πεζούς, σε στενούς δρόμους, περνάμε με πολύ μικρή ταχύτητα και με διακριτικό κορνάρισμα, για να μην τρομάξουμε τον πεζό, ιδιαίτερα αν είναι ηλικιωμένος
  • Όταν περνά πεζός σε διάβαση, ο οδηγός πρέπει να σταματήσει τελείως, και όχι (όπως συμβαίνει) να προχωρά αργά προς τον πεζό
  • Τα βαριά οχήματα, οι μοτοσικλέτες καθώς και τα οχήματα 4×4 είναι πολύ επικίνδυνα για πεζούς και ιδιαίτερα για παιδιά
  • Οι οδηγοί πρέπει να ανάβουν έγκαιρα, πριν νυχτώσει, τα «μεσαία» φώτα (τα «μικρά» είναι άχρηστα) γιατί τα παιδιά και οι ηλικιωμένοι μόνο έτσι διακρίνουν τα αυτοκίνητα. Το σούρουπο είναι η πιο επικίνδυνη ώρα για ατυχήματα
  • Ο πεζός έχει πιθανότητες επιβίωσης μετά από σύγκρουση με αυτοκίνητο, αν αυτό πηγαίνει το πολύ μέχρι 30χλμ/ώρα
  • Σε περιοχές σχολείων, ο οδηγός πρέπει πάντα να μειώνει ταχύτητα στα 30χλμ/ώρα
  • Σε διασταυρώσεις όπου η κίνηση ρυθμίζεται από Τροχονόμο, ο πεζός πρέπει να παρακολουθεί τον Τροχονόμο και όχι τους φωτεινούς σηματοδότες
  • Ακόμη και σε μονόδρομους ο πεζός πρέπει να κοιτά και στις δύο κατευθύνσεις (υπάρχουν συχνά παραβάτες οδηγοί), πριν διασχίσει το οδόστρωμα

Σε δρόμους χωρίς πεζοδρόμια, ο πεζός βαδίζει στην αριστερή πλευρά του δρόμου, ώστε να βλέπει τα αυτοκίνητα που έρχονται.